Verloop Groep 1 2
EDI
LOGO EDI

Wij werken op de Tweestromenschool naar het principe van het Expliciete Directe Instructie. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken.

Door kwalitatief goede instructies te geven en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd. Leerlingen leren niet alleen beter en meer, maar doen door de aanpak ook veel succeservaringen op die bijdragen aan hun zelfvertrouwen.

EDI heeft een stapsgewijze aanpak met een aantal vaste fasen. Doordat we in alle groepen werken met deze aanpak, is er een duidelijke doorgaande lijn zichtbaar.

De lesfasen van EDI:

  • Voorkennis activeren – Je activeert wat leerlingen al weten.

  • Het lesdoel – Je maakt duidelijk wat de leerlingen gaan leren.

  • Instructie – Je deelt je kennis en onderwijst expliciet hoe je het lesdoel bereikt.

  • Begeleide inoefening – Je draagt de verantwoordelijkheid geleidelijk over aan de leerlingen (op basis van controle van het begrip).

  • Kleine lesafsluiting – Je controleert of iedereen het zelfstandig kan.

  • Zelfstandige verwerking – Leerlingen oefenen met opdrachten bij het lesdoel.

  • Verlengde instructie – Je zorgt ervoor dat álle leerlingen het lesdoel halen.

  • Verdiepende instructie – Je daagt sterke leerlingen uit.

  • Grote lesafsluiting – Je evalueert het leerproces.

O.B.S. De Tweestromenschool

Bukestraat 3
6624 AN Heerewaarden

Telefoonnummer

0487-571522