Telefoonnummer
0487-571522
Onze leerlingen worden op leeftijd en didactische vaardigheid ingedeeld. Wij werken vanuit het leerstofjaarsysteem met gecombineerde groepen. Binnen het systeem is er veel aandacht voor het werken op niveau. Zo streven we naar inclusief onderwijs waarbij wij willen dat alle kinderen de kans hebben gekregen om krachtig uit te stromen, op een passend niveau.
Het doel van de klusklas is het bieden van passend praktisch onderwijs aan leerlingen met een laag leerrendement. Bijvoorbeeld vanwege een lager IQ, leerproblemen, beperkt inzicht in het abstracte aanbod bij rekenen of om te voorkomen dat deze leerlingen naar een speciale onderwijssetting moeten. Het streven is dat leerlingen die deelnemen aan de klusklas na het primair onderwijs door kunnen stromen naar het vmbo met leerwegondersteuning of een school met praktijkafdeling. We streven ernaar om op deze manier schooluitval in het primair onderwijs te voorkomen.
Het doel van de plusklas is het bieden van onderwijs aan leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn. Deze kinderen worden aangemeld op het moment dat zij uit de DHH, signaleringssysteem voor meer- en hoogbegaafden, komen of vanuit diagnose n.a.v. extern onderzoek. Wij bieden deze leerlingen een gedifferentieerd onderwijsaanbod aan binnen een uitdagende leeromgeving. Tijdens de lessen wordt er gewerkt vanuit de taxonomie van Bloom.
OBS de Tweestromenschool neemt naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Cito, welke landelijk genormeerd zijn. Deze toetsen nemen we twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een overzicht, waarin we alle toets gegevens verzamelen en afzetten tegen onze ambitie. Verbeterpunten worden daaruit opgesteld en vastgelegd.
Onze school werkt met een kwaliteitszorg kalender waarin we per maand de activiteiten vanuit zorg en organisatie opnemen om de kwaliteit van school te volgen, te verbeteren of te borgen.
Het schoolplan wordt één keer per vier jaar opgesteld en vormt de basis om elk schooljaar specifieke doelen op te pakken en te behandelen. Ons schoolplan van 2023-2027 is opgesteld vanuit 4 focuspunten, adaptief werken, zelfstandigheid bevorderen, ontwikkelen van zelfkennis en samen leren en ontdekken. De focuspunten worden jaarlijks in het team opgepakt, gemonitord en geëvalueerd. De directie monitort samen met de MR en het bestuur de voortgang en kwaliteit.
Bukestraat 3
6624 AN Heerewaarden
0487-571522
Algemeen: info@tweestromenschool.nl
Medezeggenschapsraad: mr@tweestromenschool.nl
Ouderraad: or@tweestromenschool.nl